Wie zoekt die vindt - Reisverslag uit Lyngseidet, Noorwegen van Mario Vissenbergh - WaarBenJij.nu Wie zoekt die vindt - Reisverslag uit Lyngseidet, Noorwegen van Mario Vissenbergh - WaarBenJij.nu

Wie zoekt die vindt

Blijf op de hoogte en volg Mario

15 Juli 2016 | Noorwegen, Lyngseidet

Goeiemiddag allemaal.
Nu onze biologische klok stilaan op nachtvisssen staat slapen we steeds langer! Of misschien de vermoeidheid die begint toe te slaan.
Over naar gistermiddag. De bedoeling was om nog eens toe te slaan als eergisteren, maar de wind besliste daar anders over.
Eerst hier op de steiger koolvisjes proberen vangen die als aas konden dienen voor de heilbot. Om deze te kunnen vangen gebruikten we haringonderlijntjes en worden de koolvissen met soms 5 tegelijk gevangen. Op een gegeven moment draaide ik mijn lijn binnen en zagen we een grote heilbot achter het lijntje zwemmen! Ze zitten er dus wel volop die grote platvissen!
Tegen 20.00u was het dan tijd om te vertrekken, recht naar de succesvolle stek van gisteren. Toen we de hoek om vaarden bleek al gauw dat er wat wind stond er verderop waar we moesten zijn nog wat meer. Na een vrij hobbelig tochtje tot ginder geraakt en de wind bleek af te nemen. Met volle moed aan de nieuwe sessie begonnen en al gauw had ik verschillende mooie gullen van tussen de 5 en 10kg.
De wind werd de grote spelbreker. Op het ene moment blies er een windkracht 5 die dan op een minuut wegviel tot windstil, heel bizar. Op deze manier werden we alle kanten op geblazen en bleek vissen niet zo eenvoudig. Wel kwamen hier weer wat wijtingen boven en een doublet van roodbaarzen.
De golven begonnen dan steeds hoger te worden en een tijd later deze plek gelaten voor wat ze was. Dan maar in de luwte gaan liggen van een berg. Hier gaf de vis niet thuis.
Een tijd later besloten om richting haven te varen en onderweg tussen de eilandjes waar Wim zijn eerste heilbot ving nog een poging te wagen. Daar moesten we zijn. Regelmatig kwamen er kabeljauwen boven van + 10kg. Wim ving hier de grootste van om en bij de 12kg en 105cm. Mijn digitale weegschaal had ondertussen nood aan nieuwe batterijen, dus exact wegen was niet meer mogelijk.
Rond 4.00u beslist om binnen te varen met een volle kist kabeljauw van tussen de 7 en 12kg. Hierbij is ons quota ondertussen bereikt en hebben we op dag 3 al meer dan 100 porties kabeljauwfilet. Na het fileren was het weeral 8 uur en tijd om in bed te kruipen.
We komen stilaan in ons ritme.
Tot later.

Verslaggever Mario

• 15 Juli 2016 - 15:35

Walter:

Nou vervelen doen jullie je niet, overal wel een vis of visje te vangen. Hopen dat het zo blijft, en maar kijken wat de dag van morgen weer brengt. Mischien nog bbq en?????

• 15 Juli 2016 - 16:58

Stefaan En Hilda:

Zo ne vis van 12 kg lijkt onhandig om op te heffen Wim, maar ge zijt er zo te zien wel blij mee. Nog veel plezier hé mannen.

• 15 Juli 2016 - 20:41

Myriam:

Ik denk dat juli DE maand is om daar te zijn! Dan vang je altijd beter.
    Het lijkt daar wel een gezellige boel. Alleen maar happy faces

• 16 Juli 2016 - 07:35

Ilse & Co:

Ik denk dat wij hier allemaal ook maar gaan vertrekken om 15 kg vis te komen halen ....

• 16 Juli 2016 - 12:25

John Van Maarksoem:

Amaai, Mario en Wim ik denk dat jullie je goed amuseren, het is jullie zeker gegund, profiteer er van !!!