NIET NORMAAL - Reisverslag uit Lyngseidet, Noorwegen van Mario Vissenbergh - WaarBenJij.nu NIET NORMAAL - Reisverslag uit Lyngseidet, Noorwegen van Mario Vissenbergh - WaarBenJij.nu

NIET NORMAAL

Blijf op de hoogte en volg Mario

14 Juli 2016 | Noorwegen, Lyngseidet

Goedemiddag volgers, het verslag van gisterenavond en vannacht hebben jullie nog te goed. Als ik jullie vertel dat er 7 persoonlijke records sneuvelden weten jullie al dat het goed was.
Gisteravond dus uitgevaren met de bedoeling kabeljauw te vangen op onze stek van de dag ervoor. Daar aangekomen bleek dat in eerste instantie toch niet zo simpel. Nu en dan wat klein spul waaronder een paar mooie wijtingen van bijna 40cm, maar daarvoor zijn we niet hier! Blijven volharden op deze plek en een paar driften later begonnen de groten zich aan te melden. Wim, die in de namiddag met zijn 1e heilbot al zijn een eerste persoonlijk record vestigde ving een beer van een kabeljauw van 11,2kg een nieuw p.r. . Ze begonnen te bijten. Geregeld kwamen er nu kabeljauwen boven van +8kg.
Een tijd later toen de stroming er volledig uit was viel het stil.
Dan maar een nieuwe poging gaan wagen aan de overkant van het fjord. Deze plaats werd ons getipt door een vriendelijke Rus en zou goed zijn voor de koolvis. Daar bijna aangekomen zagen we een andere plek in de buurt van waar we moesten zijn dus maar even proberen dan! Al snel was het bingo! En knal op de shad en een run van een paar minuten recht naar beneden, dat moest een grote zijn! Na een gevecht van een kwartier kwam de eerste koolvis boven, 111cm en 12kg mijn eerste p.r. . Even later was het opnieuw aan Wim, een mega kabeljauw van 12kg kwam boven na een gevecht van amper een halve minuut, deze had er blijkbaar niet veel zin in!
Stilaan hebben we ons quota bereikt en werd er begonnen met het terugzetten van onbeschadigde vissen. Even later was Wim opnieuw verwikkeld in een hevig gevecht, even filmen dacht ik, en wat bleek? Zijn 2e heilbot van de dag kwam boven, deze was met 8,5kg en 91cm groter dan die in de voormiddag, een nieuw record! Deze werd eveneens netjes vrijgelaten.
Toen begon de beet er pas echt in te komen. Regelmatig grote kabeljauwen en koolvissen die megaruns maakten naar de bodem van het fjord.
Wim die ook wel eens een koolvis wou vangen werd even later op zijn wenken bediend. Meteen een hele mooie van tegen de meter en 10 kg. De koolvissen die de lange runs naar beneden maakten zijn blijkbaar niet terug te zetten want ze bleven bijna allemaal drijven na het vrijlaten. Waarschijnlijk gevochten tot het bittere einde. Deze hebben we dan toch maar meegenomen voor onze tipgever!
Toen werd het stilaan tijd om binnen te varen want er stond nog een hoop fileerwerk op ons te wachten. De vissen hadden daar blijkbaar geen oren naar. Opnieuw een beet met runs van verschillende minuten richting bodem. Dit moest weer een mooie zijn! Wim was op dat ogenblik ook een kabeljauw aan het takelen en de lijnen raakten dan ook met elkaar verstrikt. Professioneel zoals we zijn kregen we ze toch nog uit elkaar en een dikke 20minuten meldde de mega koolvis zich aan. Een klepper van 16kg en 119cm het 7e persoonlijk record van deze visdag. Gaan we dit nog meemaken?
Totale vangst was dus een 15 grote kabeljauwen, 5 koolvissen, 2 heilbotten en nog wat vissen van rond de 5 kg. De weergoden voorspellen de hele week weinig wind dus zullen we onze pijlen nog wel een paar keer op deze stek richten, en wie weet wat staat er ons nog te wachten de komende dagen?
Na de fileerklus die tot 7.00u duurde onder de wol gekropen maar slapen is niet makkelijk na een nacht vol adrenaline. Ik kijk al uit naar vanavond en heb een paar ideeën om de heilbot nog meer te verleiden.......

Verslaggever Mario

• 14 Juli 2016 - 13:48

Benny Heirwegh:

Wow mannen, proficiat met jullie recordvangst! Geniet ervan.
    Groetjes uit het natte België
    Benny

• 14 Juli 2016 - 14:01

Ilse & Co:

Worden het de komende nacht haaien en walvissen? Kwestie van nog groter te gaan ....

• 14 Juli 2016 - 14:58

Lea En Jos:

Proficiat met de vangst.
    Met zulke vissen krijgen jullie de knepen van het fileren wel onder de knie.
    Maar ja, als jullie liever vis fileren dan slapen dan is dat jullie manier van vakantie nemen.
    Groetjes uit Essen.

• 14 Juli 2016 - 18:29

Nancy & Co:

Zoals je zegt broereke, niet normaal ! Jullie hebben duidelijk de tijd van jullie leven ! Geniet er ten volle van ! Vele groetjes uit ons Essen, met af en toe regen en zon...

• 14 Juli 2016 - 19:09

Marian:

Fijn om te zien dat jullie er zo van genieten, wat een vangst en mooie foto's! Veel vis plezier groetjes

• 14 Juli 2016 - 19:11

Stefaan En Hilda:

Zeg Wim, al goed dat ge wat bekomen zijt t.o. vorig jaar, anders zag men je nog niet staan achter zulke kanjers.
    Nog veel succes met de vangst.
    Grtjs. uit Wildert.

• 14 Juli 2016 - 19:22

Walter:

Dit begint er op te lijken oude tijden herleven weer, geen tijd voor kaas en wijn. Lekker dat ze er met zo velen zitten tijd voor de experimenten ga zo door. En morgen meer nieuws.......veel succes verder.

• 14 Juli 2016 - 22:46

FONS:

GOE BEZIG MANNEN EN ZEKER VOOR DE WIM ZIJN EERSTE KEER

• 16 Juli 2016 - 10:24

Vic Vdb:

Mario, gij moet bij de gazet gaan werken !!

• 17 Juli 2016 - 11:03

Ludo:

goed bezig mannen, gooi de heilbotten maar terug zodat we ze volgend jaar nog groter kunnen binnen
    takelen